Βιβλιοκριτική του μυθιστορήματος του Άρθουρ Κόναν Ντόυλ «Το Σκυλί των Μπάσκερβιλ»

(Εξώφυλλο της έκδοσης του 1902 του Hound Of Baskervilles σε εικονογράφηση Sidney Paget)

(Εξώφυλλο της έκδοσης του 1902 του Hound Of Baskervilles σε εικονογράφηση Sidney Paget)
    Στα πλαίσια του αποθετηρίου βιβλιοκριτικών και παρουσιάσεων αλλά και για την υποστήριξη και προώθηση της φιλαναγνωσίας ακολουθεί βιβλιοκριτική για το αστυνομικό μυθιστόρημα του Άρθουρ Κόναν Ντόυλ, δημιουργού του χαρακτήρα Σέρλοκ Χολμς, «Το Σκυλί των Μπάσκερβιλ».

    Μία από τις καλύτερες εκδόσεις, όσο πιο κοντά στην πρωτότυπη αγγλική έκδοση που μπορείτε να βρείτε, είναι αυτή των Penguin Classics από τον ιστορικό εκδοτικό οίκο Penguin Books.
    Τα γεγονότα εξελίσσονται στο Ντάρτμουρ, στην κομητεία του Ντέβον, νότια του Λονδίνου, στη Βικτωριανή εποχή κάπου στο 1884. Κεντρικά πρόσωπα είναι φυσικά ο δαιμόνιος Σέρλοκ Χόλμς, ο πιστός φίλος του Γουότσον, ο Σερ Τσαρλς Μπάσκερβιλ (το πρώτο θύμα στην εισαγωγή του μυθιστορήματος), ο κληρονόμος του Σερ Χένρυ Μπάσκερβιλ και ο φίλος του Δρ. Μόρτιμερ, που θέτει την υπόθεση στην προσοχή του ήρωα.
    Κεντρικό θέμα του βιβλίου είναι η πολύχρονη κατάρα των Μπάσκερβιλ, που στοιχειώνονται από ένα υπερφυσικό, άγριο σκύλο που λυμαίνεται τους βάλτους της περιοχής. Ο Δρ. Μόρτιμερ ενημερώνει ότι πιστεύει πως ο θάνατος του Σερ Τσάρλς Μπάσκερβιλ οφείλεται στην κατάρα και ότι ο τελευταίος κληρονόμος του, ο ανιψιός του, κινδυνεύει. Η ιστορία αφορά στη διαλεύκανση της υπόθεσης, μία από τις πιο δύσκολες και τρομακτικές περιπέτειες του γνωστού ερευνητή, που ακροβατεί μεταξύ της λογικής και του υπερφυσικού τρόμου.
    Ο  Δρ Μόρτιμερ, στενός φίλος και γιατρός του εκλιπόντος Σερ Τσάρλς Μπάσκερβιλ, ενημερώνει τον Χολμς για το θάνατο του γαιοκτήμονα. Η τρομακτική έκφραση του προσώπου του, όπως και τα παρακείμενα ίχνη ενός γιγάντιου τετράποδου, τον κάνουν να πιστεύει ότι πέθανε καταδιωκόμενος από κάτι, επαληθεύοντας την κατάρα των Μπάσκερβιλ. Ο Χολμς στέλνει τον σύντροφό του στην κομητεία του Ντέβον, όπου θα μάθει για την παλιά κατάρα, ενώ στην προσπάθειά του να ξεσκεπάσει τις άγριες συνθήκες θανάτου του θύματος, θα φτάσει κοντά στον δικό του…

    Ο Σέρλοκ Χολμς, διατηρεί και σε αυτή την ιστορία τα χαρακτηριστικά που τον έκαναν γνωστό. Παραμένει ατάραχος, με δυνατότητα να σκέφτεται καθαρά και λογικά, ακόμη και όταν οι συγκυρίες και το ξεδίπλωμα της πλοκής τείνουν να αψηφούν την κοινή λογική.
    Το ρόλο του αφηγητή της ιστορίας έχει ουσιαστικά ο βοηθός του Χολμς, Γουότσον. Είναι μέσα από την οπτική γωνία του Γουότσον που παρουσιάζεται η ιστορία, είτε σε πλάγιο λόγο είτε σε άμεσο λόγο με τις διηγήσεις και τις γραπτές αναφορές του Γουότσον, που διακόπτονται από τις ιστορικές αναδρομές που του μεταφέρει ο Χολμς.
    Ο Άρθουρ Κόναν Ντόυλ, αν και ανέδειξε την αστυνομική μυθιστοριογραφία ως λογοτεχνικό είδος, που κακώς θεωρείται δευτερεύον,  είναι ένας έξοχος παραμυθάς και δεινός χειριστής του γραπτού λόγου. Το ύφος του αν και λιτό παραμένει ζωντανό, γλαφυρό και ιδιαίτερα σκοτεινό σε αυτή την ιστορία και κρατά τον αναγνώστη σε εγρήγορση και αγωνία.
    Το υπόβαθρο όλων των ιστοριών του Σέρλοκ Χολμς, ο αφανής πρωταγωνιστής αν θέλετε αυτών, είναι η Βικτωριανή Αγγλία. Ο Άρθουρ Κόναν Ντόυλ, καταφέρνει να αποτυπώσει τις λεπτομέρειες και το κλίμα εκείνης της περιόδου με τη χάρη ενός δεξιοτέχνη ζωγράφου.
    Τα κοινωνικά προβλήματα που υποβόσκουν είναι η Αγγλία των μεγάλων κοινωνικών ανισοτήτων, που τείνουν να μεγαλώνουν και άλλο το χάσμα μεταξύ της αριστοκρατίας και του λαού. Αφενός υπάρχει ο μεγάλος γαιοκτήμονας και αριστοκράτης, αφετέρου το υποστατικό των Μπάσκερβιλ αλλά και οι βάλτοι της κομητείας Ντέβον, που βρίθουν από φτωχούς ανθρώπους, ερημίτες και φυγόδικους.
    Οι ιστορίες του Σέρλοκ Χολμς μπορούν σίγουρα να καταταχθούν στο ρομαντικό κίνημα με τον πρωταγωνιστή να αποτελεί το αρχέτυπο πρότυπο του Άγγλου τζέντλεμαν, ευγενούς σε τρόπους και ηθική, η μεθοδική λογική του οποίου πρυτανεύει όλων των προβλημάτων.
    Ο συγγραφέας με το ξετύλιγμα της πλοκής, ρίχνει στο φως έναν έναν όλους τους βασικούς χαρακτήρες και αποκαλύπτει τις προσωπικότητές τους. Αυτή η παρουσίαση γίνεται μέσω του Γουότσον, οπότε και οι λογοτεχνικοί χαρακτήρες που φωτίζονται διακρίνονται σε αυτούς που τάσσονται με το σκοπό του Χολμς και σε αυτούς που δυσχεραίνουν το έργο του. Εμμέσως λοιπόν ο Χολμς μέσα από το θαυμασμό του Γουότσον, φροντίζεται από το συγγραφέα … Πως εξάλλου θα συνεχίσει να τον λατρεύει το κοινό;
    Ο συγγραφέας σε αυτή την ιστορία επαναφέρει τον ντετέκτιβ μετά το θάνατό του και την κατακραυγή του κοινού – για να συνεχιστούν οι περιπέτειές του για αρκετές ακόμη ιστορίες. Για αυτό και θεωρείται εξάλλου μία από τις κορυφαίες ιστορίες του γνωστού ήρωα. To 1999 ο ιστοχώρος bestofsherlock.com, διεξήγαγε δημοψήφισμα μεταξύ των φανατικών οπαδών του ήρωα, οι οποίοι ανέδειξαν τη συγκεκριμένη ιστορία ως την κορυφαία του συγγραφέα. Το BBC τον Απρίλιο του 2003, διεξήγαγε έρευνα για την ανάδειξη των πιο αγαπητών νουβελών των Βρετανών αναγνωστών, όπου «Το Σκυλί των Μπάσκερβιλ» κατέλαβε την 128η θέση στις προτιμήσεις του κοινού.
    Συνδυάζει στοιχεία αστυνομικού μυθιστορήματος με στοιχεία της λογοτεχνίας τρόμου σε ένα μουντό και απειλητικό βικτωριανό σκηνικό, χωρίς ωστόσο να επιδιώκει να προκαλέσει με “φτηνό” τρόπο τον τρόμο. Για αυτό διαβάζεται  απνευστί και παραμένει κατάλληλο και για μικρότερους ηλικιακά αναγνώστες.

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Αρέσει σε %d bloggers: